RSS

چگونه باهوش شویم؟

09 اکتبر

مراقبه.jpg

چگونه باهوش شویم؟
.
۱- افراد باهوش از مغزشان استفاده می‌کنند
این یک حقیقت است: یا از مغزتان استفاده می‌کنید یا آن را به صورت آکبند تلف می‌کنید. استفاده بهینه از مغز شما را فردی زیرک و هوشیار نگه می‌دارد. افراد باهوش کسانی هستند که به طور مرتب خودشان را در معرض چالش‌های ذهنی قرار دمی‌هند و ذهن‌شان را فعال نگه می‌دارند و به همین دلیل معمولا هوشیارتر و زیرک‌تر باقی می‌مانند. برخی از این فعالیت‌ها و چالش‌های ذهنی عبارتند:
 
*کتاب خواندن
 
*شرکت کردن در کنفرانس
 
*رادیو گوش کردن
 
*بازی کردن
 
*بازدید از موزه
 
*یادگیری یک زبان دوم
.
.
.
۲- با درهم و برهم کردن مسائل ذهن‌تان را به چالش بکشید
افراد باهوش با یادگیری چیزهای جدید مغز و ذهن‌‌شان را همواره فعال نگه می‌دارند. از آن‌جایی که حواس پنج گانه کلید یادگیری هستند از آن‌ها برای ورزش و تمرین دادن ذهن استفاده کنید. برای مثال اگر راست دست هستید گاهی اوقات از دست چپ هم برای انجام کارها و نوشتن استفاده کنید. چشم‌های‌تان را ببندید و غذاها را از طریق تست کردن طعم آن‌ها حدس بزنید.
.
.
.
۳- ورزش کردن شما را تیزهوش نگه می‌دارد
ورزش کردن به خصوص ورزش‌هایی که ضربان قلب را بالا می‌برند مثل پیاده‌روی یا شنا کردن برای شما فایده ذهنی هم دارند. ورزش کردن سبب می‌شود که در اثر فعالیت فیزیکی خون بیشتری به مغز برسد و ارتباط میان سلول‌های مغزی به صورت مستمر بهبود پیدا کند. فعال بودن از نظر فیزیکی ذهن، قوه تصور و حتی قدرت برنامه‌ریزی را در شما تقویت می‌کند و در نهایت شما را فردی همواره هوشیار و تیزهوش نگه می‌دارد.
..
.
.
۴- افراد باهوش تغذیه سالم دارند
برای داشتن یک ذهن فعال و باهوش باید تغذیه سالمی داشته باشید، غذاهای چرب و فشار خون بالا به خصوص در میانسالی شانس شما را برای داشتن یک ذهن فعال کم می‌کنند. افراد باهوش معمولا این سبک تغذیه را در پیش گرفته‌اند:
.
*غذاهای آب‌پز و کبابی را جایگزین غذاهای سرخ شده کنید.
.
*به جای چربی‌های حیوانی، خامه و کره با چربی‌های خوب مثل روغن زیتون و روغن نارگیل، روغن انواع مغز و آجیل مثل پسته و گردو و … آشپزی کنید.
.
*میوه و سبزیجات رنگارنگ مصرف کنید.
.
*ماهی بخورید.
.
.
.
۵- مراقب نوشیدنی‌هایی که می‌خورید باشید
می‌دانستید بسیاری از نوشیدنی‌ها بر روی قدرت قضاوت، سخن گفتن، حرکت و حافظه شما اثر می‌گذارند. مصرف نوشیدنی‌های در دراز مدت این اثرات را دارد و سبب کوچک شدن لب‌های جلوی مغز می‌شود.
.
.
.
۶- بازی‌های ویدیویی مغز را فعال نگه می‌دارند
نتایج برخی تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که بازی‌های ویدئویی بخش‌هایی از مغز را که مسئول کنترل حرکات، حافظه، برنامه‌ریزی و مهارت اتومبیل‌رانی هستند را فعال نگه می‌دارند. با این‌همه برخی محققان بر این باورند که بازی‌های ویدئویی فقط مهارت بازی کردن را در شما بالا می‌برند و برای قضاوت کردن در مورد تاثیر آن‌ها بر بهبود عملکرد مغز هنوز زود است.
.
.
.
۷- موسیقی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد
یاد گرفتن یکی از آلات موسیقی در دوران کودکی سبب می‌شود در بزرگسالی عملکرد ذهنی بهتری به خصوص در زمینه حافظه و برنامه‌ریزی داشته باشید. علاوه بر این موسیقی سبب می‌شود هماهنگی دستان‌تان بیشتر باشد. به یاد داشته باشید برای یاد گرفتن هیچ‌وقت دیر نیست.
.
.
.
۸- دوست پیدا کنید
اگر فردی اجتماعی هستید باید به شما بگوییم که مراوده و صحبت با دوستان در محل کار و حتی در منزل مغز شما را فعال و شما را فردی تیزهوش نگه می‌دارد. مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که مراودات اجتماعی سبب بهبود عملکرد ذهنی می‌شود. بهتر است در یک کلاس ثبت‌نام کنید یا همین الان به یک دست تلفن کنید.
.
.
.
۹- خونسرد باشید
استرس بیش از حد به سلول‌های خاکستری مغز که مسئول ذخیره و اجرای اطلاعات هستند آسیب می‌رساند. اگر می‌خواهید در گروه افراد باهوش قرار بگیرید برای پیشگیری از این مسئله:
 
*نفس عمیق بکشید
 
*بخندید
 
*موسیقی گوش کنید
 
*یوگا یا مدیتیشن کنید
 
*یک هم‌صحبت پیدا کنید
.
.
.
۱۰- افراد باهوش خواب کافی دارند
قبل و بعد از یادگیری یک مطلب جدید حتما بخوابید. زمانی که خسته می‌شوید تمرکز کردن روی مسائل کم می‌شود و زمانی که می‌خوابید مغز شما اطلاعات جدید را پرداخت کرده و بایگانی می‌کند. این امر سبب می‌شود که شما مطالب را بعدها به خاطر بیاورید. خوابیدن در طول شب برای تقویت حافظه بسیار حائز اهمیت است. بزرگسالان به ۷ تا هشت ساعت خواب در طول شب نیاز دارند.
.
.
.
۱۱- از یادآوری کننده‌ها کمک بگیرید
هر فردی ممکن است گاهی اوقات برخی چیزها را فراموش کند. همزمان با بالا رفتن سن ممکن است فرد بسیاری از مسائل را به خوبی به یاد نیاورد. این روند با بالا رفتن سن امری طبیعی است. اما برخی مواردی که به کاهش این مسئله کمک می‌کنند عبارتند از:
 
*یادداشت کردن و نوشتن
 
*استفاده از یادآوری کننده‌ها و تقویم‌های تلفن همراه حتی برای مسائل ساده مثل: تولد پدر!
 
*تمرکز کردن فقط بر روی یک کار در هر زمان
 
*یاد گرفتن نکات جدید یک مرحله‌ای در هر مرتبه
.
.
.
۱۲- بازی اسم‌ها
به یاد آوردن اسامی افراد گاهی برای‌تان کاری مشکل است؟ بهتر است هنگام صحبت با افراد معمولا نامشان را به زبان بیاورید گاهی حتی در ذهن‌تان، نه با صدای بلند. یا مثلا نام افراد را با یک تصویر طنز در ذهن‌تان حک کنید. مثلا حمید خیلی لاغر و شبیه نی‌قلیان است.
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در اکتبر 9, 2018 در Uncategorized

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: