RSS

چرا چاق می شوم؟ منکه چیزی نمی خورم

01 آوریل

تورم.jpg

چرا چاق می شوم؟ منکه چیزی نمی خورم!
.
وقتی در مورد سلامتی تغذیه صحبت میکنیم دو مورد اساسی و کلی مدنظر قرار میگیره
اول اینکه به اندازه کافی مواد مغذی و مفید به بدنمون برسونیم و دوم اینکه جلوی خوردن مواد غیرمفید از یک نقطه ای به بعد رو بگیریم.
قند، چربی، نمک و در نهایت کالری همه برای حیات بدن ما لازم هستند ولی قسمت بزرگی از مشکلات مربوط به تغذیه، مرتبط با مصرف بیش از حد این مواد – به اندازه‌ی خود – مفید است.
به احتمال زیاد همه دوستانی داریم که ادعا میکنند با اینکه «چیز خاصی نمیخورند» ولی چاق میشوند، میدونیم که همچین چیزی از نظر زیستی امکان پذیر نیست و اگر شما کالری ورودی به بدنتون بیش از کالری مصرفیتون باشه شروع میکنید به چاق شدن.
پس مشکل از کجاست؟
دو تحقیق علمی بسیار جامع و خوب در این مورد انجام شده که نشون میده وقتی ما به صورت حسی یا تخمینی سعی میکنیم کالری یا قند و نمک رو کنترل کنیم به طور ناخودآگاه همه چیز رو کم در نظر میگیریم یا درستتر اینکه بخاطر محدودیتهای طبیعی ذهنمون نمیتونیم درک و تخمین درستی از میزان کالری یا قند ورودی داشته باشیم.
.
در یک تحقیق جالب دیگه مشخص شده وقتی از آدمها خواسته شده که یک رژیم 1200 کالری در روز را بدون استفاده از نرم افزار یا ابزار کمکی کنترل کنند حدود 2 برابر این میزان کالری مصرف میکردند و احساس میکردند 1200 کالری شده است .
.
ضمن اینکه عدم ثبت و استفاده از نرم افزارهای کمکی باعث میشه که شاید خیلی از غذاهای دارای نمک یا کالری یا قند بالا رو نشناسیم و ندونیم.
درسته کنجد خیلی ماده‌ی مغذی و سالمیه ولی اگر هدف ما کنترل کالری باشه میدونیم که یک مشت کنجد بیش از یک دوبل برگر با پنیر کالری داره؟! یا میدونیم نمکی که در حدود دو قاشق غذاخوری سس کچاپ وجود داره بیشتر از نیمی از نمک مجاز قابل استفاده در روزه؟ یا نانهای امروزی ناسالم سنتی ایرانی مثل بربری و سنگک که حاوی مقداری تا شش برابر نمک برای یک وعده نان هستند.
پس بهترین راه و شاید بشه گفت تنها راه برای کنترل مواد مغذی لازم یا جلوگیری از اضافه خوری استفاده از نرم افزارهای ثبت و پیگیری غذاهای خورده شده در روزه که هم به ما دید درستی از اینکه چی کم خوردیم یا چی زیاد میخوریم میده و هم اینکه جلوی خوردن غذاهای مضری که تاحالا نمیدونستیم رو میگیره.
.
تحقیقات مستندی نشون میده افرادی که در یک دوره‌ی رژیم کنترل کالری خوراکهای خود را ثبت میکنند به طور میانگین از افرادی که اینکار را نمیکنند وزن بیشتری کم میکنند و تحقیقی دیگه نشون میده استفاده از تکنولوژی و ابزارهای کنترل ورزش و غذای ورودی سبب کاهش وزن بیشتری میشه چون آدمها زودتر به انحراف از رژیم کالریشون پی میبرند
پس یکی از مهمترین کارهایی که برای حرکت به سمت تغذیه سالم باید انجام بدیم همین ثبت خوراکهای روزانه و کنترل مواد مغذی ورودی به بدنمونه تا کمبودهای شایعی مثل پتاسیم و منیزیوم رو زودتر متوجه بشیم و جهت تغذیه‌مون رو تغییر بدیم و از اون طرف جلوی مصرف بیش از حد قند و نمک و چربیهای مضر و کالری اضافه رو بگیریم.
.
 
Advertisements
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در آوریل 1, 2017 در Uncategorized

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: