RSS

بایگانی روزانه: آوریل 1, 2017

پنج نشانه هشدار دهنده سكته مغزي

ti1.jpg

پنج نشانه هشدار دهنده سكته مغزي
.
علائم سكته مغزي به طور ناگهاني آغاز مي‌شوند به همين خاطر توجه به زمان شروع هر يك از اين پنج علائم در زنان و مردان حائز اهميت است.
.
اين علائم عبارتند از:
.
1- احساس كرختي يا ضعف كه معمولا فقط در يك طرف صورت يا بدن، در يك دست يا پا و بسيار ناگهاني بروز مي‌كند.
.
2- گيجي كه موجب نامفهوم شدن ناگهاني گفتار و دشواري در پيدا كردن واژه‌هاي مناسب و يا حتي ناتواني در درك گفته‌هاي ديگران مي‌شود.
.
3- مشكل در راه رفتن كه ناشي از سرگيجه ناگهاني، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگي است.
.
4- تاري ناگهاني ديد كه موجب مشكل در بينايي در يك يا هر دو چشم مي‌شود. گاهي نيز فرد دچار دوبيني يا تيره‌شدن كلي ديد مي‌شود.
.
5- سردرد غيرعادي و فوق‌العاده شديد كه شبيه به يك ضربه ناگهاني است و گاهي با سرگيجه و حالت تهوع همراه است.
.
 
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در آوریل 1, 2017 در Uncategorized

 

چرا چاق می شوم؟ منکه چیزی نمی خورم

تورم.jpg

چرا چاق می شوم؟ منکه چیزی نمی خورم!
.
وقتی در مورد سلامتی تغذیه صحبت میکنیم دو مورد اساسی و کلی مدنظر قرار میگیره
اول اینکه به اندازه کافی مواد مغذی و مفید به بدنمون برسونیم و دوم اینکه جلوی خوردن مواد غیرمفید از یک نقطه ای به بعد رو بگیریم.
قند، چربی، نمک و در نهایت کالری همه برای حیات بدن ما لازم هستند ولی قسمت بزرگی از مشکلات مربوط به تغذیه، مرتبط با مصرف بیش از حد این مواد – به اندازه‌ی خود – مفید است.
به احتمال زیاد همه دوستانی داریم که ادعا میکنند با اینکه «چیز خاصی نمیخورند» ولی چاق میشوند، میدونیم که همچین چیزی از نظر زیستی امکان پذیر نیست و اگر شما کالری ورودی به بدنتون بیش از کالری مصرفیتون باشه شروع میکنید به چاق شدن.
پس مشکل از کجاست؟
دو تحقیق علمی بسیار جامع و خوب در این مورد انجام شده که نشون میده وقتی ما به صورت حسی یا تخمینی سعی میکنیم کالری یا قند و نمک رو کنترل کنیم به طور ناخودآگاه همه چیز رو کم در نظر میگیریم یا درستتر اینکه بخاطر محدودیتهای طبیعی ذهنمون نمیتونیم درک و تخمین درستی از میزان کالری یا قند ورودی داشته باشیم.
.
در یک تحقیق جالب دیگه مشخص شده وقتی از آدمها خواسته شده که یک رژیم 1200 کالری در روز را بدون استفاده از نرم افزار یا ابزار کمکی کنترل کنند حدود 2 برابر این میزان کالری مصرف میکردند و احساس میکردند 1200 کالری شده است .
.
ضمن اینکه عدم ثبت و استفاده از نرم افزارهای کمکی باعث میشه که شاید خیلی از غذاهای دارای نمک یا کالری یا قند بالا رو نشناسیم و ندونیم.
درسته کنجد خیلی ماده‌ی مغذی و سالمیه ولی اگر هدف ما کنترل کالری باشه میدونیم که یک مشت کنجد بیش از یک دوبل برگر با پنیر کالری داره؟! یا میدونیم نمکی که در حدود دو قاشق غذاخوری سس کچاپ وجود داره بیشتر از نیمی از نمک مجاز قابل استفاده در روزه؟ یا نانهای امروزی ناسالم سنتی ایرانی مثل بربری و سنگک که حاوی مقداری تا شش برابر نمک برای یک وعده نان هستند.
پس بهترین راه و شاید بشه گفت تنها راه برای کنترل مواد مغذی لازم یا جلوگیری از اضافه خوری استفاده از نرم افزارهای ثبت و پیگیری غذاهای خورده شده در روزه که هم به ما دید درستی از اینکه چی کم خوردیم یا چی زیاد میخوریم میده و هم اینکه جلوی خوردن غذاهای مضری که تاحالا نمیدونستیم رو میگیره.
.
تحقیقات مستندی نشون میده افرادی که در یک دوره‌ی رژیم کنترل کالری خوراکهای خود را ثبت میکنند به طور میانگین از افرادی که اینکار را نمیکنند وزن بیشتری کم میکنند و تحقیقی دیگه نشون میده استفاده از تکنولوژی و ابزارهای کنترل ورزش و غذای ورودی سبب کاهش وزن بیشتری میشه چون آدمها زودتر به انحراف از رژیم کالریشون پی میبرند
پس یکی از مهمترین کارهایی که برای حرکت به سمت تغذیه سالم باید انجام بدیم همین ثبت خوراکهای روزانه و کنترل مواد مغذی ورودی به بدنمونه تا کمبودهای شایعی مثل پتاسیم و منیزیوم رو زودتر متوجه بشیم و جهت تغذیه‌مون رو تغییر بدیم و از اون طرف جلوی مصرف بیش از حد قند و نمک و چربیهای مضر و کالری اضافه رو بگیریم.
.
 
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در آوریل 1, 2017 در Uncategorized

 

رژیم غذایی متناسب با گروه خونی

diet.jpg

رژیم غذایی متناسب با گروه خونی درست است؟
.
پشت این ادعا، فقط یک نفر با عنوان پزشک به اسم دکتر آدامو وجود دارد که چهار گروه خونی رو عامل تعیین رژیم غذایی می داند:
.
گروه خون O :
دکتر آدامو این گروه خون را گروه شکارچیان می‌نامد. او به دارندگان این گروه خونی، پیروی از رژیم غذایی غنی از پروتئین را توصیه می‌کند. او بر این باورست که گروه خون O، اولین گروه خونی است و از ۳۰۰۰۰ سال پیش سرچشمه گرفته است.
.
.
گروه خون A :
دکتر آدامو این گروه خون را گروه کشاورزان نامیده و بر این باورست که این گروه، از آغاز عصر کشاورزی یعنی ۲۰۰۰۰ سال پیش سرچشمه گرفته است. او به دارندگان این گروه خونی توصیه می‌کند سبزیجات بیشتری مصرف کرده و از مصرف گوشت قرمز اجتناب کنند. رژیمی شبیه رژیم گیاهخواران برای این گروه خون مناسب است.
.
.
گروه خون B :
دکتر آدامو این گروه خون را گروه چادرنشین نامیده و معتقد است که این گروه، از آغاز ۱۰۰۰۰ سال پیش سرچشمه گرفته است. او بیان می‌کند که دارندگان این گروه خون دارای یک سیستم ایمنی قوی و یک سیستم گوارشی انعطاف‌پذیر هستند. او معتقد است که دارندگان گروه خون B، تنها گروهی هستند که قادر به هضم لبنیات هستند.
.
.
گروه خون AB :
دکتر آدامو این گروه خون را گروه معما نامیده و معتقد است که این گروه اخیراً تکامل پیدا کرده است و سرچشمه آن به کمتر از ۱۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد.
.
.
از نظر بررسی علمی همین نحوه دسته بندی رژیم غذایی افراد اشتباه است، چون به نقش بیماریها یا نارسایی‌های احتمالی فردی اشاره نمیکند
.
ولی اصلی‌ترین دلیلی که نشون میدد ادعای رژیم غذایی متناسب با گروه خونی اشتباه است، یافته های ژنتیکی و فرگشتی در مورد گروه های خونی است که با فرضیات دکتر آدامو کاملن مغایرت دارد .
.
 
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در آوریل 1, 2017 در Uncategorized

 

با گردن خود مهربان باشید

neck.jpg

 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در آوریل 1, 2017 در Uncategorized

 

اهمیت تخم مرغ و گنجاندن آن در وعده صبحانه

eggs.jpg

اهمیت تخم مرغ و گنجاندن آن در وعده صبحانه
.
تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که در خانه ی بسیاری از ما دیده می شود ، متخصصان تغذیه بر این باورند که این خوراکی باید در رژیم غذایی همه ی افراد البته به جز کسانی که مشکلات و بیماری های خاص دارند باشد.
.
وزارت بهداشت اعلام کرده است تخم مرغ یک ماده غذایی بی نظیر و سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود برخی از آنها موجب بروز بیماری های مختلف از جمله بیماری های ذهنی، پوستی و چشم می شود.
.
ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل است با ۳۰ گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهی) معادل دو تکه متوسط خورشتی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم لیوان انواع مغزها (بادام، پسته، فندق، گردو و…) تخم مرغ و شیر از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت هستند که می تواند نیازهای بدن را به طور متعادل تامین کنند.
عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی و مواد مغذی موجود در آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی است.
.
🔹پروتئین
مواد پروتئینی بعد از آب، قسمت عمده بافت های نرم و ۱۸ درصد وزن بدن را تشکیل می دهد.
پروتئین ها مسوول ساخت، نگهداری و ترمیم بافت های بدن هستند و باید همیشه به مقدار لازم در رژیم غذایی استفاده شوند.
.
پروتئین مواد غذایی در دستگاه گوارش و کبد به ترکیبات ساده تری به نام اسید آمینه شکسته و جذب سلول ها می شود. آنها مولکول های درشتی هستند که از واحدهای کوچکتری به نام اسید آمینه ساخته شده اند.
.
۹ نوع اسید آمینه از مجموع بیستگانه آن، از اسید آمینه های ضروری بدن است، یعنی بدن انسان قادر به ساخت آنها نیست و باید از طریق غذا تامین شود.
تخم مرغ دارای تمام اسید آمینه های ضروری است. پروتئین تخم مرغ یک پروتئین کامل، قابل جذب و دارای بیشترین اسید آمینه های ضروری برای بدن است که درصد جذب بالایی دارد.
بیشترین واکنش های مهم و پیچیده شیمیایی بدن به وسیله گروهی از پروتئین ها به نام آنزیم ها و هورمون ها انجام می شود و تخم مرغ منبع بسیاری خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز آنهاست.
.
پروتئین تخم مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود دارد که نسبت آن ۶۰ درصد به ۴۰ درصد است. به دلیل کیفیت بالای تخم مرغ، این ماده نقش مهمی در ایجاد سیری به خصوص هنگامی که در وعده صبحانه مصرف شود دارد و به همین دلیل باعث کاهش وزن می شود زیرا علاوه بر القای احساس سیری، میزان کالری بسیار کمی تولید می کند.
تخم مرغ با دارا بودن حدود ۶ گرم پروتئین میزان ۱۳درصد نیاز غذایی توصیه شده در یک رژیم غذایی بر پایه ۲هزار کیلو کالری را تامین کند.
.
.
🔹چربی
ترکیب چربی تخم مرغ به صورت یک سوم اشباع شده و دو سوم غیر اشباع است. تخم مرغ با دارا بودن ۵ گرم چربی کل که حدود ۶/۱ گرم آن به صورت اشباع شده است تنها ۷۲ کیلو کالری انرژی تولید می کند که این نکته از ویژگی های بارز تخم مرغ است.
.
.
🔹ویتامین ها
تخم مرغ حاوی ویتامین های مهم و مورد نیاز بدن از جمله ویتامین های E، D،A ،B ، B۱۲، اسیدفولیک، ریبوفلاوین و بویژه کولین است و به لحاظ داشتن ویتامین های مختلف، منبع غذایی مغذی و مناسبی برای تامین نیازهای بدن است. به جز ریبوفلاوین که عمدتاً در سفیده است تمام ویتامین های تخم مرغ در زرده آن وجود دارند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود
.
• کولین
کولین یکی از ویتامین های مهم موجود در تخم مرغ است. به دلیل اهمیت این ماده در ساختمان بدن، عدم مصرف منابع آن در گروه های خاص بویژه زنان باردار و شیرده می تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد.
طی سال ها به دلیل محدودیت هایی که در مصرف تخم مرغ ناشی از سوء ذهنیت در مورد کلسترول آن پیش آمد، کمبود کولین نیز در جوامع خودنمایی کرد زیرا تخم مرغ غنی از کولین است و کولین هم نقش اساسی در متابولیسم بدن دارد.
.
تخم مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از کولین است که بخصوص باید در زنان باردار و شیرده به مصرف برسد. کولین تخم مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده ای به نام لسیتین یافت می شود. ۲ عدد تخم مرغ با تامین حداقل ۲۵۰ میلی گرم کولین حدود ۵۰ درصد نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تامین می کند.
.
کولین در به هم پیوستگی ساختمان غشای سلول ها نقش دارد و همچنین منبع مهم تامین گروه های متیل است و برای انتقال پیام های سلولی، انتقال پیام های عصبی و حمل و نقل چربی ها در بدن نقش دارد و برای متابولیسم در بدن حیاتی است.
کولین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین دارد. همچنین مطالعه بر روی حیوانات ثابت کرده است کولین مناطقی از مغز را که مسوول برقراری حافظه هستند را تحت تاثیر قرار داده
و توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می کند.
.
 
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در آوریل 1, 2017 در Uncategorized

 

چند توصیه ی خوراکی که نمی دانستید

salads.jpg

چند توصیه ی خوراکی که نمی دانستید
.
سيد جواد علوي، کارشناس طب سنتي:
.
• نان‌هايي که خمير آن‌ها خوب پخته نشده و اصطلاحا « ورنيامده» است، ديرهضم هستند و علاوه بر ايجاد اختلال هضم در افراد با معده ضعيف، در مصرف طولاني‌مدت زمينه را براي برخي بيماري‌ها ( طبق طبقه‌بندي طب ايراني، بيماريهاي انسدادي ناميده مي‌شوند) در بدن فراهم مي‌کنند, بهترين نان, ناني است که خمير خام کمتري داشته باشد, مثل نان سنگک برشته.
.
• مصرف ماست همراه با غذا در درازمدت منجر به اختلال عملکرد معده و در نتيجه اختلال هضم مي‌شود؛ ماست را در وعده‌هاي جداگانه يا به صورت ميان‌وعده و همراه با مصلحات خورده شود؛ از مصلحات ماست مي‌توان نعناع، آويشن، پونه، زنيان نام برد.
.
• مصرف سالاد شيرازي و سالاد کاهو همراه با غذا در درازمدت منجر به کاهش عملکرد معده و در نتيجه اختلال هضم مي‌شود, از ديدگاه طب سنتي ايران، اختلال هضم زمينه‌ساز بروز بسياري از بيماري‌هاست بايد از مصرف اين سالادها همراه با غذا يا بلافاصله, قبل يا بعد از غذا پرهيز شود.
.
• زياده‌روي در مصرف ميوه‌ها خصوصاً ميوه‌هاي آبکي به دليل تاثيرات سوء بر دستگاه گوارش استعداد ابتلا به عفونت را بالا مي‌برد و پرهيز از اين کار به ويژه در افراد مستعد زکام ضروري است.
.
• مصرف غذاهاي روغني، سنگين و چرب باعث مي‌شوند افراد صبح روز بعد، احساس تنبلي کنند؛ بهتر است افراد از مصرف فست فودها، آجيل و غذاهاي سرشار از پنير به خصوص پنير پيتزا قبل از خواب اجتناب کنند.
.

http://www.mindcontrol.ir
https://telegram.me/reza_nazmi

 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در آوریل 1, 2017 در Uncategorized

 
 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: