RSS

سردرگمی زمانی (ŸJet lag)

29 ژانویه

airplane.jpg

سردرگمی زمانی (ŸJet lag)
.
وقتی شما به جای دیگری که با مبدأ حرکتان اختلاف زمانی دارد سفر می‌کنید ساعت خواب و بیداری شما به هم می‌ریزد و شما را خسته و کلافه می‌کند که به آن Jet lag می‌گویند. این عارضه، یک اختلال موقتی است و موجب تغییرات بیولوژیکی در بدن می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این اختلال در افراد مختلف متفاوت است؛ ولی به طور کلی باعث خستگی، سردرد، تحریک‌پذیری، ناراحتی معده، اسهال و اختلال در خواب می‌شود.
.
برای جلوگیری از سردرگمی زمانی چه باید کرد؟
.
۱. لازم است سردرگمی زمانی را جدی بگیرید و قبل از پرواز و در هنگام پرواز تا می‌توانید بخوابید.
.
۲. روز اول رسیدن به مقصد نخوابید و در مکان‌های باز فعالیت کنید، زیرا تابش نور خورشید به بدن شما نشان می‌دهد که اکنون زمان بیداری است و کم‌کم ساعت بیولوژیکی بدن شما بر اساس محیط جدید شکل می‌گیرد. لازمه‌ی این کار این است که ساعت مبدأ خود را فراموش کنید و فعالیت‌های خود را بر اساس ساعت مقصد تنظیم کنید.
.
۳. ورزش کنید.
.
۴. از خوردن و آشامیدن بیش از اندازه بپرهیزید.
.
۵. با توجه به ساعت مقصد می‌توانید قبل از سفر کمی ساعت خواب خود را تغییر دهید. به عنوان مثال از سه روز قبل از سفر یک ساعت زودتر یا دیرتر از همیشه به رختخواب بروید.
.
۶. سعی کنید بدون استفاده از قرص‌های خواب‌آور و آرام‌بخش بخوابید و از مصرف بدون نسخه‌ی پزشک خودداری کنید.؛ چرا که این قرص‌ها هم اعتیادآور است و هم بعد از قطع مصرف، خواب شما را بیش از گذشته دچار اختلال می‌کند.
.
.
Advertisements
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در ژانویه 29, 2017 در Uncategorized

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: