RSS

آنچه که باید درباره اسیدهای چرب امگا 3 بدانید

22 دسامبر

omega3.jpg

آنچه که باید درباره اسیدهای چرب امگا 3 بدانید
.
اسیدهای چرب امگا 3 (Omega-3 fatty acids) ماده ای کلیدی برای رشد طبیعی و نرمال افراد می باشد.
بنظر می رسد که کمبود و یا فقدان اسیدهای چرب امگا 3 در اسیدهای چرب امگا 3رژیم غذایی و دریافت زیاد اسید های چرب امگا 6 عامل قابل توجه بسیاری از بیماری ها می باشند.
از آنجا که بدن انسان ها قادر به ساخت اسیدهای چرب امگا 3 نیست، ما باید این اسیدهای چرب را از طریق رژیم غذایی دریافت نماییم.
مکمل های حاوی امگا 3 جزء مکمل های پرطرفدار هستند و افراد برای پیشگیری و درمان بیماری ها از آنها استفاده می نمایند.
.
.
• چرا افراد اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می کنند؟
تحقیقات شواهدی قوی در مورد تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 تهیه شده از روغن ماهی برروی کاهش فشار خون و تری گلیسیرید فراهم می کنند.
شواهد خوبی هم برای تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 برروی آرتریت روماتوئید وجود دارد.
شواهد گذشته نشان می دادند که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش دهند، اما تحقیقات جدید این شواهد را رد می نمایند. تحقیقات بیشتری برای بررسی این موضوع مورد نیاز است.
.
درباره اسیدهای چرب امگا 3 و تاثیرات آنها برروی سایر بیماری ها نیز تحقیقاتی انجام گرفته است. این بیماری ها شامل آسم، سرطان، افسردگی، پسوریازیس، بیماری های التهابی روده همچون بیماری کرون و کولیت روده، بیش فعالی و آلزایمر می باشند. هرچند بعضی از این تحقیقات نویدبخش هستند، اما هنوز برای نتیجه گیری درباره تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 برروی بیماری های ذکر شده زود بوده و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
.
انواع مختلف اسیدهای چرب امگا 3 می توانند گیج کننده باشند. روغن های ماهی وجودارند که شامل اسید دوکوزاهگزانوییک (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) می باشند. همچنین منابع گیاهی حاوی اسید آلفا لینولنیک (ALA) موجود بوده که در بدن تبدیل به اسیدهای چرب امگا 3 می شود.
.
در بیشتر تحقیقات از روغن ماهی ها که شامل اسید های چرب امگا 3 هستند، استفاده شده است. هرچند منابع گیاهی ممکن است همین فواید را داشته باشند، اما تحقیقات کم تری راجع به آنها انجام شده و کم تر شناخته شده هستند. درحال حاضر، تاثیرات و فواید روغن ماهی بیشتر از منابع گیاهی تایید شده می باشند.
.
.
• چقدر اسیدهای چرب امگا 3 باید مصرف نماییم؟
میزان استانداردی برای مصرف اسیدهای چرب امگا 3 وجود ندارد. انجمن قلب آمریکا (AHA) مصرف روزانه 1 گرم (EPA) و (DHA) روی هم را برای افرادیکه مبتلا به بیماری قلبی هستند، توصیه می نماید. مقادیر بالاتر (بین 2 تا 4 گرم در روز) برای کاهش تری گلیسیرید استفاده می شود. اگر نیاز به مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 دارید، قبل از مصرف با پزشکتان برای تشخیص میزان مورد نیاز مشورت نمایید. کودکان بجز در مواردیکه پزشک تجویز می کند نباید از مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده نمایند.
.
.
• منابع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 کدام اند؟
1. منابع طبیعی و خوب اسیدهای چرب امگا 3 شامل:
2. ماهی های سردآبی همچون ماهی تن، سالمون، قزل آلا و ساردین
3. روغن جگر ماهی
4. روغن تخم کتان و کلزا
5. لوبیای سویا
6. گردو
.
توصیه می شود که به منظور تامین نیاز بدن به اسیدهای چرب امگا 3 افراد هفته ای دوبار ماهی مصرف نمایند.
.
.
• خطرات مصرف اسیدهای چرب امگا 3 کدام است؟
1. تاثیرات جانبی – اسیدهای چرب امگا 3 می توانند باعث ناراحتی معده و یا اسهال شوند. این تاثیرات در مقادیر بالاتر بدتر می شوند.
 
2. تداخلات – اگر از داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضدپلاکت و یا مسکن های ضدالتهابی استفاده می کنید، درباره مصرف اسیدهای چرب امگا 3 با پزشک خود مشورت نمایید. ترکیب امگا 3 با این داروها می تواند باعث افزایش خونریزی شود.
 
 
3. خطرات – زنان باردار، افرادیکه دیابت دارند، در خطر بالای خونریزی هستند و یا کلسترول LDL آنها بالا است، باید پیش از مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 با پزشک خود مشورت نمایند. خوردن ماهی عموما بهترین راه برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. اما بیاد داشته باشید که بعضی از ماهی ها همچون شاه ماهی خال مخالی، نیزه ماهی و … میزان بیشتری جیوه داشته و مصرف آنها توصیه نمی شود. هرچند بنظر می رسد که فواید ماهی از مضرات آن بیشتر است، اما مصرف این ماهی های پر از جیوه توصیه نمی شود.
 
.
Advertisements
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در دسامبر 22, 2016 در Uncategorized

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: