RSS

تغذیه مناسب هنگام ابتلا به بیماری

23 اوت

feed.jpg

تغذیه مناسب هنگام ابتلا به بیماری
.
داشتن تغذیه سالم و مناسب هنگامی که شما بیمار هستید آسان نیست.
ممکن است شما به علت بیماری نتوانید برای خودتان غذا بپزید و یا اینکه ممکن است طعم و مزه ی غذاها به علت مصرف دارو های مختلف تغییر کند و ناخوشایند شود. زخم های دهان و یا مشکل در بلع می توانند غذا خوردن را دشوار کنند. حالت تهوع که ممکن است از عوارض جانبی برخی از داروها باشد می تواند باعث شود که حتی به خوردن غذا فکر هم نکنید.
.
خوشبختانه در بسیاری از موارد شما همچنان می توانید کارهای بسیاری را برای به دست آوردن بهبودی بیشتر انجام دهید.
.
.
• تغذیه مناسب در هنگام بی اشتهایی
اگر شما بی اشتها باشید، به احتمال زیاد نشستن و خوردن یک وعده غذایی مفصل و زیاد خسته کننده و غیر ممکن خواهد بود.
در این حالت می توانید مقدار غذای وعده های غذایی خود را کم کنید و تعداد وعده ها را افزایش دهید. یک لیست از مواد غذایی که آنها را دوست دارید و به راحتی می توانید آماده کنید را برای این گونه مواقع تهیه کنید. همچنین می توانید از میان وعده های مغذی مانند آجیل، هویج و یا ماست نیز استفاده کنید.
.
.
• تغذیه مناسب در هنگام ابتلا به زخم های دهانی، خشکی دهان و یا مشکل در بلع
از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیادی دارند بپرهیزید. گوشت ها و سبزیجات را چرخ و یا آسیاب کنید و یا به صورت پوره در بیاورید تا آسان تر خورده شوند.
غذاهایی مانند سوپ نیز گزینه های مناسبی هستند. فراموش نکنید که در این گونه موارد نیز غذاهای طبیعی و واقعی بهترین انتخاب ها هستند. اگر مشکلات غذا خوردن و بلعیدن شما جدی است حتما با پزشک مشورت کنید. برای خشکی دهان نیز می توانید آدامس بجوید و یا از آب نبات های سفت و ترش مزه استفاده کنید.
.
.
• تغذیه مناسب در هنگام حالت تهوع
غذاهای بی مزه را انتخاب کنید. میزان وعده های غذایی را کم کرده و تعداد آنها را زیاد کنید. به آرامی غذا بخورید. آب نبات، نعنا و زنجبیل ممکن است به تسکین حالت تهوع شما کمک کنند. اگر حالت تهوع شما ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید. دارو های ضد تهوع می توانند به شما کمک کنند.
.
.
• تغذیه مناسب در هنگام احساس خستگی
هنگامی که شما بیمار هستید ممکن است به حدی احساس خستگی داشته باشید که نتوانید پخت و پز بکنید. در این حالت غذاهای آماده بهترین گزینه به حساب می آیند. میان وعده های مغذی مانند آجیل، سبزیجات و میوه ها، تخم مرغ آب پز، غلات صبحانه و یا ماست را نیز فراموش نکنید. وعده غذایی اصلی را زمانی مصرف کنید که احساس می کنید بیشترین انرژی را دارید و سرحال تر هستید.
.
.
• تغذیه مناسب در هنگام اسهال
اسهال یک بیماری شایع و یکی از عوارض جانبی برخی از داروهاست. خوردن غذا های نرم و شیرین و همچنین اجتناب از مصرف غذا های چرب می تواند به شما کمک کند.
از آنجا که اسهال می تواند به مرور آب بدن شما را کم کند، باید مقدار مناسبی آب و یا سایر نوشیدنی های سالم را مصرف کنید. می توانید از نوشیدنی های انرژی زای رقیق شده با آب نیز استفاده کنید.
.
.
• تغذیه مناسب در هنگام یبوست
برخی از داروها می توانند موجب بروز یبوست شوند. برای پیشگیری و درمان یبوست غذاهای سرشار از فیبر مانند زرد آلو، آلو، سیب و غلات سبوس دار استفاده کنید. بلند شدن و راه رفتن نیز می تواند به تحریک سیستم گوارشی شما کمک کند.
.
.
• تغذیه مناسب در هنگام کاهش وزن ناخواسته
اگر شما به صورت ناخواسته دچار کاهش وزن شدید، اولویت خود را بر روی افزایش کالری دریافتی قرار دهید.
.
غذاهایی که دوست دارید، مخصوصا آنهایی که کالری بیشتری دارند را به برنامه غذاییتان اضافه کنید. میان وعده ها را بیشتر و مغذی تر در نظر بگیرید. آجیل، پنیر و تخم مرغ آب پز می توانند گزینه های خوبی باشند.
.
.
• نکته ی آخر
اگر به علت مشکلات و یا بیماری ها نمی توانید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، ممکن است مجبور شوید از مکمل های غذایی استفاده کنید. برای این منظور حتما با پزشک مشورت کنید.
فراموش نکنید که مصرف خودسرانه مکمل ها نیز می تواند مضر باشد. برخی از مکمل ها تاثیر برخی از دارو ها را کم می کنند و ممکن است به سلامت شما آسیب برسانند
.

https://telegram.me/reza_nazmi
http://www.mindcontrol.ir

Advertisements
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در اوت 23, 2016 در Uncategorized

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: