RSS

آسیب های شایع زانو، درمان و پیشگیری

17 ژوئیه

knee.jpg

آسیب های شایع زانو، درمان و پیشگیری
.
آسیب زانو اغلب در طول فعالیت های ورزشی و افتادن رخ می دهد درد و تورم، مشکل در تحمل وزن و بی ثباتی علائم شایع در زانوی آسیب دیده می باشد.
.
در ورزشکاران، شایع ترین صدمات حاد پیچ خوردگی ACL و MCL است پیچ خوردگی کشش و یا پاره شدن یک رباط است.
.
• رباط صلیبی به این علت که یک صلیب در وسط زانو تشکیل می دهند به این نام گفته می شوند.
ورزشکاران زن شرکت کننده در بسکتبال و فوتبال به احتمال زیاد 2 – 8 برابر بیشتر دچار آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) در مقایسه با ورزشکاران مرد می شوند.
ورزشکارانی که از آسیب ACL رنج برده اند در معرض خطر ابتلا به آرتریت در مراحل بعدی زندگی هستند.
.
.
• یک ضربه مستقیم به زانو یک آسیب جدی است و نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.
.
.
• رگ به رگ شدن و کشش
رگ به رگ شدن و کشش آسیب های وارده به رباط می باشند ACL رباطی است که اغلب مجروح می شود.
.
این آسیب معمولا در ورزش هایی مانند فوتبال و بسکتبال که در آن زانو ممکن است یک پیچش ناگهانی، یک تغییر سریع در جهت و یا با یک فرود نادرست در پرش اتفاق می افتد.
.
اغلب با یک ضربه محکم و ناگهانی تورم ایجاد شده و سبب حساسیت به لمس در امتداد خط مفاصل و درد با راه رفتن می شود.
.
.
• پارگی منیسک
پارگی منیسک به طور کلی در اثر تاب خوردن زانو در ورزش، چرخیدن روی پاشنه و برخورد افراد با یکدیگر اتفاق می افتد.
حتی با افزایش سن منیسک تضعیف شده و با یک فعالیت عادی ساده نیز ممکن است پاره شود.
.
علائم پارگی معمولا درد، سفتی، تورم، قفل کردن و کاهش دامنه حرکت است.
.
.
• شکستگی
شکستگی اغلب توسط تروما مانند افتادن، تصادف با وسیله نقلیه و تماس های مرتبط با ورزش ها ایجاد می شود. شایع ترین استخوان در اطراف زانو که شکسته می شود استخوان کشکک می باشد.
.
.
• استفاده بیش از حد از زانو
شایع ترین آسیب استفاده بیش از حد از زانو و یا سندرم درد پاتلوفمورال (PFPS) است زانوی دوندگان یک بیماری دردناک است که در دوندگان و دوچرخه سواران شایع است.
.
درد در پشت یا اطراف کپسول زانو تجربه می شود و می تواند به ران یا ساق پا سفر کند دردی است که با فعالیت بدتر و با استراحت برطرف می شود.
.
.
• درمان و توانبخشی برای آسیب های زانو
همه آسیب های زانو باید به موقع توسط یک پزشک ارزیابی شود.
به منظور تشخیص درست نوع آسیب، نیاز به یک شرح دقیق از شرایط درگیری دارد:
1. فعالیت های خاص در زمان آسیب چه بوده است؟
2. آیا وزن زانو قابل تحمل است؟
3. آیا یک نیروی خارجی وجود دارد؟
4. آیا درد وجود دارد؟
5. موقعیت زانو چگونه است ؟
6. آیا یک پارگی و یا ضربه محکم و ناگهانی وجود داشته است؟
7. آیا زانو بی ثبات به نظر می رسد؟
8. تورم فوری یا تاخیری وجود داشته است؟
9. آیا توانایی تحمل وزن وجود دارد؟
10. آیا سابقه آسیب قبلی به زانو وجود دارد؟
.
.
• درمان
درمان اولیه آسیب های شایع زانو شامل استراحت، یخ، بالا بردن و استفاده از داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن است.
.
همچنین شروع ورزش های تقویتی و تمرینات کششی 24 – 48 ساعت پس از صدمات جزئی مهم است و توصیه های یک پزشک را انجام دهید باید بازگشت تدریجی به فعالیت های عادی وجود داشته باشد در برخی از موارد، مانند پارگی ACL، عمل جراحی آرتروسکوپی برای تعمیر آسیب لازم است.
.
علاوه بر این، بیحرکتی کوتاه مدت و عدم تحمل وزن ممکن است برای شفای مناسب لازم باشد عصا ممکن است برای مدت زمان محدود برای جلوگیری از آسیب های اضافی توصیه شود.
.
فیزیوتراپی که اغلب برای کمک به بازیابی یک شخص به محدوده حرکت بدون درد می باشد عامل مهم در درمان شامل ادامه برنامه ورزش در خانه است بدون توانبخشی کافی، یک فرد تمایل به انجام فعالیت با زانوی آسیب دیده را ندارد هدف از درمان بازگرداندن ثبات، قدرت و تحرک است.
.
.
• پیشگیری از آسیب های زانو
راهنمایی های زیر ممکن است به جلوگیری از آسیب های شایع زانو کمک کند.
 
1. با کشش آرام قبل و بعد از ورزش از آسیب زانو می توان جلوگیری کرد.
 
2. با راه رفتن و کشش به آرامی قبل و بعد از بازی های ورزشی پاهای خود را گرم کنید.
 
3. ماهیچه های پا را با استفاده از پله، دوچرخه پایی ثابت، یا کار کردن با وزنه، قوی نگه دارید.
 
4. از تغییر ناگهانی در ورزش های شدتی اجتناب نمایید
 
5. کفش های فرسوده را جایگزین کنید. و کفش های مناسب را انتخاب کنید و کشش درست انجام دهید.
 
6. برای جلوگیری از فشار بر زانو وزن سالم را حفظ کنید.
 
7. همیشه یک لباس مناسب ورزش بپوشید.
 
8. و از نگهدارنده زانو برای جلوگیری از زخمی شدن استفاده کنید.
 
9. زانو یک مفصل تحمل وزن پیچیده است که برای تحرک ضروری است و مستعد ابتلا به آسیب است. بیشترین آسیبهای رایج زانو شامل کشیدگی، دررفتگی، پارگی، استفاده بیش از حد و شکستگی است.
 
10. قوی نگه داشتن ماهیچه های پا و تمرین پیشگیری از آسیب دیدگی به داشتن زانو سالم در سراسر طول عمر کمک می کند.
 
11. با توجه به مطالعه منتشر شده در مجله جدید JAMA ، طب سوزنی چه نوع سنتی و یا به صورت لیزری مدرن کاهش قابل توجهی در درد مزمن زانو و یا بهبود در عملکرد زانو ارائه نمی دهد.
Advertisements
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در ژوئیه 17, 2016 در Uncategorized

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: