RSS

تاثیر شش وعده غذایی

05 مهٔ

meal

تاثیر شش وعده غذایی
.
معمولا به افرادی که خواستار افزایش تاثیرات آنابولیکی در عضلاتشان هستند توصیه می شود که وعده های غذایی شان در حجم کمتر و در وعده های بیشتر و فواصل زمانی معین در طول روز میل کنند. بطور معمول پایه این نوع رژیم ها تشکیل شده است از دریافت یک وعده حاوی پروتئین در فواصل دو تا دوساعت ونیم یک بار به جهت حفظ سطح پلاسمای آمینو اسید در یک حد معین و در نهایت افزایش خاصیت بالانس نیتروژن مثبت در بدن .
.
قرار گرفتن بدن در وضعیت بالانس نیترژن مثبت یعنی افزایش رشد عضلانی . در عمل خیلی از بدنسازان بصورت روزانه سعی در دریافت 4 تا 8 وعده غذا دارند که البته لزومی هم ندارد که تمام وعده های غذایشان بصورت جامد باشد و نوشیدن یک محلول پروتئینی در برخی از وعده ها حکم یک وعده غذایی را برای آنها دارد .
.
خوردن وعده های غذایی کم حجم به چند دلیل ایده بهتری می باشد. جدای از حفظ بالانس نیتروژن مثبت برای مدت طولانی تر خوردن غذای کم حجم در وعده های بیشتر این اجازه را به فرد می دهد که روزانه کالری بیشتری به بدن برساند و در عین حال احتمال افزایش درصد چربی را هم به حداقل برساند . تحقیقات زیادی سنخیت این موضوع را تایید کرده که خوردن یک میزان مشخص کالری بصورت 4 تا 5 وعدهدر روز در قیاس با خوردن همان میزان کالری در 2تا 3 وعده افزایش درصد چربی به مراتب کمتری را برای فرد در پی داشته است که البته این مسئله به میزان قابل توجهی با کنترل ترشح هورمون انسولین مرتبط می باشد.
.
وعده های غذایی پر حجم ترشح بیشتر هورمون انسولین را در پی دارد و انسولین هم در جواب تمایل بیشتری به ذخیره کالری بصورت چربی در بدن دارد. بطور معمول آزاد سازی انسولین کمتر در هر وعده غذایی به معنای سنتز کمتر چربی در بدن می باشد. وتنها استثنا این قانون در طول زمان دو ساعت بعد از تمرین می باشد. درطول وعده غذایی بعد از تمرین که معمولا به شکل محلول حاوی پروتئین و کربوهیدرات ساده است ترشح انسولین زیاد می شود.ولی همین ترشح زیاد هم در این مقطع بعنوان یک یاری رسان و تسریع دهنده در روند ر یکاوری عضلات که شامل افزایش سنتز گلوکز و بارگیری آمینواسید به داخل سلول های عضلانی است عمل می کند.
.
با وجودی که این نوع رژیم های غذایی بسیار معقول و موثر به نظر می رسند ولی به چند دلیل به افراد مسن پیروی از این رژیم توصیه نمی شود ، چون در یک تحقیق به عمل آمده بر روی چند زن مسن مشخص شد که بالانس مثبت نیتروژن آنها در صورت دریافت دو وعده غذا در طول روز بسیار بهتر بوده است . علت این چنین حالتی را محققان پدیده Pulse pattern می دانند که در این وضعیت احتیاج بیشتر به آمینواسیدهای آزاد در خون جهت افزایش سنتز پروتئین پیش می آید. در این خصوص جای تعجب است چون اکثر عملکرد های بدن با پیری روند نزولی به خود می گیرند ولی استخراج آمینهواسید در روده روند صعودی پیدا می کند. بنا به تحقیقات مشابه دیگر می توان اینطور جمع بندی کرد که افراد مسن نیازی به پیروی از این نوع رژیم ندارند ولی برای افراد جوان پیروی از رژیم های غذایی کم حجم و در وعده های بیشتر موثر و مفید می باشد.
.
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در مه 5, 2016 در Uncategorized

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: