RSS

روش های افزایش توانایی و قدرت مغز

27 مارس

brain

روش های افزایش توانایی و قدرت مغز

.

متخصصان می گویند، هر چیزی برای بدن خوب باشد، برای مغز هم خوب است. بنابراین ورزش منظم، خواب کافی و خوردن غذاهای سالم به حفظ قدرت مغز و جوان ماندن آن کمک می‌کنند. اما گذشته از این فعالیت‌های زیادی وجود دارد که در حفظ قدرت مغز علی‌رغم افزایش سن مفید است. نیازی به فعالیت‌های جادویی هم نیست، شرکت در چندین نوع از این فعالیت‌های محرک ذهن که در این مطلب علم ورزش به آن‌ها اشاره می‌کند، در حفظ و ارتقای قدرت مغز کافی است.

.

.

1- شرکت در کلاس‌های رقص

.

تحقیقات نشان داده است، افراد بالای 60 سالی که در سالن‌های رقص شرکت کرده بودند و برای داشتن یک زندگی بهتر از برنامه‌های رقص پیروی می‌کرند، نسبت به همسالان خود 75 درصد کمتر ابتلا به آلزایمر و فراموشی را تجربه می‌کنند.

چرا؟ چون رقص یک فعالیت کامل است که هماهنگی چشم‌ها، دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند و قطعا یک ورزش هوازی است که باعث پمپاژ مؤثرتر خون و جریان بهتر آن در بدن می‌شود. مخصوصا افزایش جریان خون به مغز که می‌تواند ارتباط بین سلول‌های مغز را افزایش داده که برای سلامت و قدرت مغز مفید است.

.

.

2- یادگیری موسیقی

.

بر اساس تحقیقات نواختن یک ساز موسیقی چه گیتار یا ساکسیفون یا پیانو تا حد زیادی به سلامت مغز و مخصوصا حافظه کمک می‌کند. حتی گوش دادن به موسیقی باعث افزایش توان مغز نیز می‌شود. دانشگاه پزشکی استانفورد اخیرا نتیجه یک تحقیق را آشکار کرده است که گوش دادن به موسیقی منجر به تغییراتی در مغز می‌شود که باعث افزایش تمرکز و توجه و افزایش توانایی ذخیره سازی حافظه می‌شود.

.

.

3- یادگیری یک زبان خارجه

.

محققان می‌گویند با یادگیری یک زبان خارجی آغاز فراموشی به تأخیر می‌افتد. بر اساس یک تحقیق که سال 2013 در مجله نورولوژی منتشر شد، افرادی که دو زبان خارجی را می‌دانند نسبت به افرادی که فقط زبان مادری خود را می‌دانند دیرتر دچار فراموشی می‌شوند.

.

بر اساس یک تحقیق دیگر افرادی که دو زبان یا بیشتر را می‌دانند، نسبت به افراد دیگر در کارهای خود مخصوصا کارهای چند منظوره که نیازمند توجه و تمرکز زیاد است، بهتر عمل می‌کنند. هیچ وقت برای یادگیری یک زبان خارجه دیر نیست و یادگیری هر زبانی در افزایش توان مغز و حافظه مفید است.

.

.

4- شطرنج بازی کنید

.

اگر می‌خواهید مغزتان را همیشه آماده نگه دارید، شطرنج یا بازی‌های فکری شبیه آن بازی کنید. بر اساس یک تحقیق در فرانسه 15 درصد خطر فراموشی برای افرادی که این نوع بازی‌ها را انجام می‌دهند، کمتر است.

.

مطالعه برای مغز بسیار مفید است. مطالعه برای نرون‌های سیستم عصبی شبیه به ورزش است. عادت کنید در روز حداقل چند دقیقه مطالعه کنید و مقداری زمان برای تعمق بر مطالعه خود وقت بگذارید. مغز شما برای این فعالیت از شما تشکر خواهد کرد.

.

.

6- انجام یک فعالیت در یک زمان

.

اگر تصور می‌کنید که چون چند فعالیت را همزمان انجام می‌دهید، یک مغز توانا دارید باید بگوییم کاملا اشتباه می‌کنید. زمانی که چند فعالیت همزمان را انجام می‌دهید این کار لوب پیشانی مغز را کنترل می‌کند. این لوب مسئول حل مشکلات، تصمیم گیری و دیگر حوزه‌های یادگیری است که در حفظ سلامت مغز مهم است. تحقیقات نشان می‌دهند که انجام یک فعالیت در زمان باعث افزایش توانایی منطق و یادگیری مغز می‌شود. منطق توانایی یادگیری چیزهای جدید است و ظرفیتی است که مسئول تبدیل چیزهای جدید یاد گرفته به عمل است.

.

.

7- در مورد موارد استرس زا بنویسید

.

در یک تحقیق در دانشگاه تگزاس، دانشجویان دانشگاهی درباره موارد استرس زای خود 20 دقیقه در سه روز متوالی مطالبی نوشته اند. نتایج تحقیق نشان داد این دانشجویان افزایش در قدرت حافظه پیدا کردند و در امتحانات نمره بهتری گرفتند. فرض می‌شود استرس موجب افکار ناخواسته و مزاحم می‌شود. با این تمرین نه تنها چیزی که باعث آزار و استرس شما است از بین می‌رود بلکه باعث افزایش توانایی کاربردی حافظه نیز می‌شود./ علم ورزش

Advertisements
 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در مارس 27, 2016 در Uncategorized

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: